4images logo
c_tl c_t c_tr
c_l
51 51 20-71 039-4 Bdnu
51 51 20-71 039-4 Bdnu

            
 
 

51 51 20-71 039-4 Bdnu
Komentarz: Poważnie uszkodzony w wyniku pożaru wagon osobowy 2 klasy typu 111Au rozpoczyna rządek wagonów sprzedanych na złom i przygotowanyh do wywiezienia z macierzystej dotąd wagonowni Warszawa Grochów. O ile się nie mylę złomowiskiem docelowym jest Sokołów Podlaski.

St.mac: W-Wa Grochów.
Producent: H.Cegielski Poznań.
Rok budowy: 1985.
Typ: 111Au.

7.04.2013, Warszawa Grochów.
Słowa kluczowe: Warszawa_Grochów, Bdnu, igrek, złom, pożar, wrak, 111A, 111Au
Data: 07.04.2013 16:11
Wyświetleń: 5567
Pobrań: 0
Ocena: 1.50 (8 głosów)
Wielkość pliku: 132.6 KB
Dodał: kilanziom
 

Foto mapa


IPTC Info
Podpis:

EXIF Info
Marka: SONY
Model: DSC-H9
Czas naświetlania: 1/640
Wartość przysłony: F/5.6
Czułość ISO: 100
Data wykonania: 07.04.2013 12:17:42
Ogniskowa: 12.9mm


Autor: Komentarz:
fixall
Użytkownik

Data: 31.03.2013
Komentarzy: 694
111Au

Czy ten wagon został wyprodukowany z ogrzewaniem nawiewnym czy mu je dołożono podczas jakiejś naprawy? To samo pytanie o dach ryflowany?
Jeśli taki opuścił fabrykę to ile mogło być takich egzemplarzy wyprodukowanych?
07.04.2013 17:40 Offline fixall
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1683
typ

Przyznam się, że usiłowałem kiedyś znaleźc jakąś logikę w relacjach ilości stopni, ryflowań dachów i innych takich zależności w odniesieniu do poszczególnych serii i producentów, ale bezskutecznie. Niestety zmiany towarzyszące naprawom głównym i wymienianie tych komponentów z dużą swobodą czynią określenie pierwotnych cech danej rodziny jako zasadę niemal niemożliwością.

Ten wagon fabrycznie prawdopodobnie nie miał ogrzewania nawiewnego. Wagony 111Au budowane przez HCP w latach 1984-1986 w sile 125 szt. opuszczały zakłady bez takowego osprzętu. Po 1985 r. wszystkie sklasyfikowano jako 'Bdu'. Opis fabryczny: "Wagon osobowy uproszczony bez ogrzewania parowego".
07.04.2013 17:45 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
fixall
Użytkownik

Data: 31.03.2013
Komentarzy: 694
NG

Ja mimo wszystko dalej jestem bardzo sceptycznie nastawiony do tych zmian podczas napraw głównych.
Jak dla mnie usunięcie ryfli z dachu chyba mimo wszystko jest zabiegiem dość kłopotliwym w wykonaniu. Pominę fakt po co mieliby to robić. Przecież podczas ng co najwyżej zostawała wydmuszka jaką można teraz spotkać w Pesie ale chyba nikt nie odcinał dachu? Bo po co?
To samo ze stopniami. Skoro 2 stopnie były wymieniane na 3 w wagonach 111A to dlaczego nie robiono tego w przypadku kuszetek i wagonów barowych?
07.04.2013 17:53 Offline fixall
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1683
NG

Ryfle są de facto samodzielnym elementem poszycia, niejako 'nalepką' na gładki dach. Nie stanowią elementu konstrukcji wagonu ani żadnego innego newralgicznego punktu. Ich usuniecie lub wprowadzenie jest kwestią znacznie mniej kłopotliwą niż wprowadzanie np. zmian szerokości okien - co się nagminnie zdarza. Stopnie to samo, zwłaszcza w wagonach sypialnych (prawie żaden nie ma takich jak miał fabrycznie).

Prawdę mówiac nie znam technicznych przyczyn takiego działania, ale ewidentnie takie zmiany mają miejsce. Trzeba by to tylko bliżej prześledzić. Korozja ryfli? Zużycie elementów nośnych stopni? Nie wiem, ale zapytam A.E. przy najbliższej okazji o ten szczegół. Wydaje mi się jednak, że kilka razy wspominał mi, że tego typu zmiany są całkiem popularne (także ryfle).
07.04.2013 18:03 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
fixall
Użytkownik

Data: 31.03.2013
Komentarzy: 694
111Au

Wiedzę że w wykazie przetargowym ten wagon faktycznie istnieje jako 111Au. Ale w innym wykazie wagon 505188-00 003-6 WRbd figuruje jako...111Ah więc ten spis jest niekoniecznie pewny. Co więcej spotkałem ostatnio identyczny wagon jak na zdjęciu o numerze 515120-71 056-8 i serii B10nouz stacja macierzysta Gdynia na ściance czołowej miał napisane 111As a tabliczka nad drzwiami mówiła że to 111Ah Pafawag z 1984 roku.
07.04.2013 18:03 Offline fixall
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1683
typ

Ale oprócz przetargów i opisów na czołach istnieją jeszcze tabliczki znamionowe. Obie w tym przypadku podają HCP i rok produkcji 1985. Niestety na jednej typ jest nieczytelny a na drugiej nie jest podany.

Zakłady HCP w 1985 r produkowały odmiany 111Au, 111Ap i 111As, z czego 111As (196 szt.) prawie w ogóle nie różniły się od 111Au (też seria Bdu) a 111Ap (236 szt.) są mniej prawdopodobne, w 1985 r. ostatnie sztuki opuściły zakład. Można więc z dużym prawdopodobieństwem uznać ten wagon za 111Au. HCP w tym okresie w ogóle nie produkowało 'dwójek' z ogrzewaniem nawiewnym.
07.04.2013 18:12 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
fixall
Użytkownik

Data: 31.03.2013
Komentarzy: 694
111AL

Bardzo mnie to ciekawi bo zburzyło mi to moją cała "wiedzę" na temat wagonów. Dotychczas wszystko się zgadzało w kwestii rozróżniania wagonów. Mimo wszystko cały czas się zastawiam czemu 110Ab/c i 113A praktycznie zewnętrznie niewiele się zmieniły?
Zagadką dla mnie są też wagony 111ALux. Z jakich wagonów powstały? W jednym z nich tabliczka znamionowa wygląda tak: http://images38.fotosik.pl/2008/2e74c9e687208b89gen.jpg

Czy ilość mocowań do transportu promowego różniła się w zależności od typu? Bo też zauważam pewną prawidłowość?
Wagony 111As i 111Ap można spotkać zarówno z ryflami czy bez. Czy to efekt napraw czy były produkowane w obu wariantach?
Jak wyglądała ilość i lata produkcji wagonów:
111Ap
111As
111Au
111Aw
111Ay
??????????????/
07.04.2013 18:20 Offline fixall
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1683
info.

Nie będę zajmował stanowiska w sprawie wagonów 111ALux i 112Alux, bo niestety nie mam tego tematu zanadto zgłębionego. Odkładam go na dalszy plan obecnie.

Co do 113A i 110A to zmian było tam bardzo dużo, tyle, że głównie we wnętrzach. Lubował się w tym gdyński oddział WARSu, który w okresie 1988-1998 wprowadzał różne przedziwne konwersje tych wagonów, m.in. wagony bar-video, bar-bar, video-wars, wars-klubowy i inne takie. Niestety zarówno rodzina 113A jak i 110A są dzis mocno przetrzebione i wielu z tych niuansów nie sposób obejrzeć na żywo.

Co do produkcji HCP z końca lat 80ych:

111Ap 'Bwxzde' - 236 szt. 1982-1985 i 1989 r.
111As 'Bdu' - 196 szt. 1983-1985 r.
111Au 'Bdu' - 125 szt. 1984-1986 r.
111Aw 'Bdun' - 360 szt. 1986-1988 r.
111Ay 'Bdun-x' - 90 szt. 1988-1989 r.
111Ax 'Bdun' - 30 szt. 1989 r.
07.04.2013 18:42 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
fixall
Użytkownik

Data: 31.03.2013
Komentarzy: 694
WILEKIE DZIĘKI

Bardzo dziękuje za te informacje.
Nigdzie ich nie mogłem znaleźć.
07.04.2013 18:49 Offline fixall
fixall
Użytkownik

Data: 31.03.2013
Komentarzy: 694
HCP

Co do innych wytworów HCP ustaliłem:
104A? - 80 sztuk 1964-1965
104A? - 100 sztuk 1978 - ????
111A? - ???? sztuk w latach 1969-1971 i 1977-1978
113A - 230 sztuk 1974-1976
110Aa/b/c ???? - 1971-1973 i 1976-1977

"Jedynki" są nie do ogarnięcia jak na razie :-)
07.04.2013 19:07 Offline fixall
Lutek
Użytkownik

Data: 06.12.2010
Komentarzy: 62
110A

Łącznie wyprodukowano 375 sztuk wagonów serii 110A w trzech odmianach: 110Aa (135 sztuk), 110Ab (40 sztuk) oraz 111Ac (200 sztuk).
07.04.2013 19:17 Offline Lutek olek-forum at o2.pl http://www.bautzen.cal.pl
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1683
HCP Produkcja.

Z tymi typami to zakładowe dane mówią tak:

104A - 1 szt. 1964 r.
104Aa - 1 szt. 1965 r.
104Ac - 79 szt. 1964-1965 r.
113A - 231 szt. 1972 r i 1974-1976 r.
110Aa - 135 szt. 1969 r. i 1971-1972 r.
110Ab - 40 szt. 1973 r.
110Ac - 200 szt. 1976-1977 r.

Tych 111A i 111Acośtam jest strasznie dużo, także chwilowo nie będe w to wchodził. To i tak jest niewielki % tego, co ta fabryka wyprawiała. Wśród produktów można znaleźć m.in. wagony 13A, 1F, 2F, 3F, 43A (wszystkie 5 odmian), 101A, 102A, 903A, 904A, 106A, 401A, 501A, 130A, 131A, 909A, 915A, 123A, 124A, 134A, 140A, 141A, 145A, 136A, 152A, 305Ad i wiele wiele innych.
07.04.2013 19:25 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
Tomasz B.
Użytkownik

Data: 16.12.2012
Komentarzy: 398
111A i pochodne

To jeszcze do tego ciekawego zbioru informacji dodam coś od siebie. Wagony 111A powstawały w latach 1967-1971. Podobno powstało ich łącznie 2825 sztuk.

Mamy (lub mieliśmy) następujące podtypy w tej rodzinie:

111A - wersja podstawowa rozpoczynająca serię
111Ab
111Ac
111Ad
111Af
111Ag
111Ah
111Ainw - ten rodzaj powstał przez modernizację wagonów typu 112A - program SPOT
111Ak
111Al
111Alux - ten rodzaj powstał przez modernizację wagonów z rodziny 111A
111Am
111Ao
111Ap
111Ap-N
111Ar
111Arow - ten rodzaj wagonów powstał z przebudowy wagonów z rodziny 111A, 110A a nawet chyba 112A (te zielono-kremowe przejęte od PR-ów)
111As
111At
111Au
111Aw
111Ay
111Az - ten rodzaj powstał z modernizacji wagonów 111A
111A-2 (111A-2-FPS) - ten powstał przy modernizacji wagonów z rodziny 111A - program SPOT.

Czy jeszcze coś było? Przydałoby się teraz określić lata produkcji oraz ilość, tych które nie były do tej pory wspomniane.
07.04.2013 20:55 Offline Tomasz B.
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1683
...

Nie no, jeżeli łapiesz temat całościowo, to na pewno nie 1967-1971, gdyby włączyć w to 140A i 141A to w zasadzie do 1992 r. trzepano te igreki, czyli blisko 30 lat.
07.04.2013 21:03 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
Tomasz B.
Użytkownik

Data: 16.12.2012
Komentarzy: 398
Upsss

Chodziło o lata 1967-1989. Ten okres 67-71 to produkcja samych "111A" przez PaFaWag :-). Tak to jest jak się robi kilka rzeczy na raz ...
07.04.2013 21:09 Offline Tomasz B.
fixall
Użytkownik

Data: 31.03.2013
Komentarzy: 694
111AInw

Pafawag produkował wagony aż do 1986 roku z przerwami. A pierwszym igrekiem do przewozu niepełnosprawnych był chyba wagon przebudowany z wagonu 111Ap w latach 90.
2825 sztuk to chyba wszystkich łącznie z produkcją na eksport.
07.04.2013 21:13 Offline fixall
Tomasz B.
Użytkownik

Data: 16.12.2012
Komentarzy: 398
...

HCP i PFW produkowały różne podtypy czy zdarzało się, że wypuszczały na tory ten sam rodzaj? Kiedyś w "Świecie Kolei" było zestawienie 111A wyprodukowanych we Wrocławiu. Zaraz poszukam i wrzucę tu konkretne liczby.
07.04.2013 21:24 Offline Tomasz B.
fixall
Użytkownik

Data: 31.03.2013
Komentarzy: 694
ŚK

Numer10/2005 :-)strona 20:-)
07.04.2013 21:27 Offline fixall
fixall
Użytkownik

Data: 31.03.2013
Komentarzy: 694
Ekspres Odra

Ciągnąc temat.
Ekspres Odra. Wagony klasy 2 to były wagony 111Af z ogrzewaniem nawiewnym. Jednak mam też zdjęcie wagonu z ekspresu Odra wagony klasy 2 serii Bwxzd numer 515120-80-314-0. Jak to było z tymi wagonami?
Czy te wagony gdzieś jeszcze istnieją?
07.04.2013 21:33 Offline fixall
Tomasz B.
Użytkownik

Data: 16.12.2012
Komentarzy: 398
:-)

Zgadza się. Dla tych co nie mają pod ręką tych danych przypomnę:

1967-1971 powstaje 215 sztuk 111A
1971-1972 powstaje 213 sztuk 111Ab
1973-1975 powstaje 301 sztuk 111Ac

1979-1986 powstaje 538 sztuk 111Ah
1985-1986 powstaje 10 sztuk 111Ar
1985-1986 powstają 3 sztuki 111At

Ciekawie wygląda rok 1974. Powstają wówczas wspomniane nowoczesne wagony typu 111Af, które wchodzą w skład Odry - ale tego spis ten nie wspomina, natomiast mówi o 2 wagonach typu 111Ac, ale uwaga 1 klasy.
07.04.2013 21:45 Offline Tomasz B.
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1683
typy

Ja w najbliższym czasie spróbuję wywlec całą produkcję igreków klasowych z Poznania, także jedynki i te młodsze.

Co do ogrzewania nawiewnego to nie wiem jak to było z polskimi egzemplarzami. O ile pamiętam ODRA II kursować zaczęła jakoś w połowie lat 70ych a wtedy PKP miało koszmarne problemy warsztatowe z ogrzewaniem nawiewnym czy wózkami prowadzonymi za pomocą elastycznych listew. Nie potrafili naprawiać tej technologii, w efekcie np. wagony osobowe 2 klasy budowy Görlitz z 1978 r. zaczęto kasować już w 1988 r... bo stały nieczynne wskutek awarii ogrzewania naw. Ta technologia 'sprawnie' zaczęła w Polsce być użytkowana tak naprawdę dopiero w końcu lat 80ych...
07.04.2013 22:19 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
fixall
Użytkownik

Data: 31.03.2013
Komentarzy: 694
Ekspres Odra

Bo te wagony 111Ac to mogą być właśnie wagony 1 klasy do Ekspresu Odra. Skład miał 6 wagonów: 1 209C 4 x 2klasa + 2 x 1kl + bufet. Z filmu na youtubie wynika że tylko bufet był produkcji HCP.
07.04.2013 22:22 Offline fixall
fixall
Użytkownik

Data: 31.03.2013
Komentarzy: 694
...

Na tym filmie widać że wagon klasy 2 ma kratkę wlotu powietrza inną niż zwykle tzn kwadratową. Widać też wyraźnie wylot powietrza pod oknem też innego typu niż znamy.
http://www.youtube.com/watch?v=UyTK6_vhY9M
104A z pierwszej partii też miały ogrzewanie nawiewne i na jednym zdjęciu widziałem że kratka wlotu jest od strony przedziałów.
07.04.2013 22:27 Offline fixall
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1683
...

Raczej nieprawdopodobne, by którekolwiek wagony rodziny 104A budowane w połowie lat 60ych mogły mieć ogrzewanie nawiewne. W tym czasie w Polsce to dopiero raczkowało i były z tym ogromne kłopoty. Eksperyment zabudowy tego typu ogrzewania w wagonach rodziny 102A skończył się tak, że podczas NG wszystkim je zdjęto.

Była jeszcze partia 100 wagonów typu 104Af 'ABwxzd' z 1978 r. (HCP), ale dane zakładowe w żadnym z tych wypadków nie mówią o ogrzewaniu nawiewnym...
07.04.2013 22:33 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
fixall
Użytkownik

Data: 31.03.2013
Komentarzy: 694
104A

Ale w katalogu wagonów z 1974 jest napisane:
Ogrzewanie nawiewne systemu Friedmann wykonane jako jednokanałowe. Dodatkowo na zdjęciu z końca lat 60 widać taki wagon z 4 wywiewkami na dachu ale tylko w okolicach korytarzy. Zdjęcie nie moje ale zaryzykuje: http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/722394defbe85a30.html
07.04.2013 22:45 Offline fixall
SU46-024
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 465
...

W katalogu CBK PTK przy 104A, 104Aa i 104Ac jest podane nawiewne.
07.04.2013 23:02 Offline SU46-024
Tomasz B.
Użytkownik

Data: 16.12.2012
Komentarzy: 398
...

Czy ten wagon http://makaron.krb.com.pl/?pkp-b10-111af-st.nysa,112 robiony był na faktycznie istniejącym wagonie typu 111Af? Jeśli tak i dodatkowo HCP nie wypuścił takiego podtypu to kto wie, być może tak skończyły te wagony. Swoją drogą mowa w filmie jest o modernizacji wagonów do ekspresu Odra więc wagony mogły powstać z najstarszych 111A i stąd brak ich w spisie wyprodukowanych wagonów.
07.04.2013 23:07 Offline Tomasz B.
SU46-024
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 465
...

I w powyższych było jednokanałowe, a w 111Aa i 111Af nawiewne dwukanałowe.
07.04.2013 23:11 Offline SU46-024
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1683
...

Zapewne było tak jak w przypadku 102A, że system ten funkcjonował wadliwie i został zdjęty przy pierwszej NG. Nie przypominam sobie ogrzewania nawiewnego w 104A, HCP również o tym nie wspomina - ciekawe dlaczego, jeżeli pierwotnie było.

Może chodziło tylko o jakąś partię albo o prototypy?
08.04.2013 08:18 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
fixall
Użytkownik

Data: 31.03.2013
Komentarzy: 694
Forum

Przydało by się jakieś wagonowe forum. Tematów do gadania było by sporo. Można by było porobić oddzielne wątki dla każdego z typów wagonów, zamieścić tam lata produkcji i jej wielkość i potem rozwijać temat. Taka wiedza mogła by się stać niejako "encyklopedią". Wszyscy wiemy jak ciężko o jakiekolwiek informacje na temat igreków i nie tylko. Dotychczas wiedzę czerpałem z forum Trainz z wątków autorstwa...kilana. Jaka jest szansa na stworzenie czegoś takiego?
08.04.2013 09:41 Offline fixall
Lutek
Użytkownik

Data: 06.12.2010
Komentarzy: 62
fixall

Powstaje strona pod adresem bautzen.cal.pl, która wkrótce zostanie otwarta. Śmiało można tam nadsyłać propozycje zmian oraz publikować swoje informacje dotyczące historii wagonów.
08.04.2013 10:01 Offline Lutek olek-forum at o2.pl http://www.bautzen.cal.pl
fixall
Użytkownik

Data: 31.03.2013
Komentarzy: 694
Super!!

O takie coś mi chodzi. Jednym z działów powinien być dział "Schematy malowań". Było tego trochę al informacji nie za wiele. Ja osobiście znalazłem w sieci tylko jedno zdjęcie ekspresu Czartoryski w którym wagony 111Aw/y były pomalowana ala papuga.
Warto by to jakoś wszystko zebrać do kupy. Ja oferuję swoją pomoc.
W chwili obecnej prowadzę sobie taki spis z natury wagonów zawierający takie dane jak typ, numer, stacja macierzysta, malowanie, dach, okna, etc. Taka lista tez mogła by się tam pojawić i być uzupełniana przez użytkowników.
08.04.2013 10:10 Offline fixall
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1683
...

Takie inicjatywy już bywały w przeszłości. M.in. forum martel czy forum 785mm. Niestety internet ma to do siebie, że informacja w nim znika, i w zasadzie żaden nośnik (forum czy galeria czy coś) nie daje pewności, że szlag go nie trafi. Choćby nasze WGK, które wsiąkało już wraz z zawartością kilka razy.

Trzeba pamiętać, że utrzymanie poważniejszego serwisu, forum czy coś kosztuje i trzeba się liczyć z wkładem finansowy. WGK ciągniemy Kajtuś i ja w tej chwili, ale wszelkie fora itp wymagały by dalszych środków.

Póki co polecam pisać komentarze pod zdjęciami tematycznymi, bo pod tym foto zrobiła się już lawina offtopowa, a zdjęć jest dużo i można pod nimi spokojnie takie dyskusje toczyć - przynajmniej na razie.

Jak rozmawiamy o 111Ap, piszmy pod 111Ap, jak o wagonach z ODRA II, piszmy pod 111Af itp.

Tu np. był poruszany temat wagonów 104A:

http://www.koleje.webd.pl/forum/viewtopic.php?t=766

...ja też się z nimi zetknąłem i mam ich zdjęcia (egzemplarze z PKP Energetyka, PNI i inne robocze), ale po prostu logistycznie nie daję rady tego wszystkiego zapchać w internet. Jest tego za dużo, a zajmuję się też szeroko Europą.
08.04.2013 10:14 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1683
104Ac

Przypomniałem sobie, że przywołane wyżej foto z polskim wagonem 104Ac jest ogólnodostępne w necie i można je spokojnie linkować:

http://www.trains-worldexpresses.com/500/511-07m.JPG

16.05.1969 r. stacja Rheine, z przodu maszyna serii 42 kolei DB. Tu ciekawy jest nie tyle warszawski igrek rodziny 104A co sowiecki wagon sypialny z dobrze widocznym numerem bocznym 'SWIIS (CBIIC) 1579'. Numer pozwala stosunkowo łatwo określić rok budowy i partię. Wagon zalicza sie do grupy 40 tego rodzaju pojazdów zbudowanych w Görlitz dla kolei SŻD w 1960 i 1961 r.
11.04.2013 20:29 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
SU46-024
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 465
...

Ten wagon to przykład, ze niektóre rodziny były produkowane zarówno przez HCP i PaFaWag. Dotychczas wiązałem 111Au tylko z HCP, a ten pochodzi z PaFaWag-u. To tez wyjaśnia brak ryfli na dachu.
15.05.2013 16:46 Offline SU46-024
fixall
Użytkownik

Data: 31.03.2013
Komentarzy: 694
111Ah

Stawiam garść orzechów że to 111Ah. Wszystkie dotychczas spotkane wagony bez ryfli z ogrzewaniem nawiewnym to właśnie 111Ah. Co ciekawe często na pudle oznaczenia mówiły coś zupełnie innego.
15.05.2013 18:51 Offline fixall
SU46-024
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 465
...

Nie zagłębiałem się zbytnio w produkcję PaFaWagu, ale wszelkie dane mówią, że to 111Au. Póki co temat do odłożenia, nie planuję póki co zbytni kopać w produkcji wrocławskiej fabryki, ale pewnie do tego jeszcze wrócę.
15.05.2013 19:10 Offline SU46-024
fixall
Użytkownik

Data: 31.03.2013
Komentarzy: 694
...

A po czym wnosisz że ten jest produkcji Pafawagu a nie HCP?
15.05.2013 19:43 Offline fixall
SU46-024
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 465
...

HCP od 1983 roku produkowało jedynie wagony z ryflowanym dachem. Dodatkowo ten konkretny ma numer fabryczny z PaFaWagu.
15.05.2013 19:55 Offline SU46-024
fixall
Użytkownik

Data: 31.03.2013
Komentarzy: 694
...

No dobrze. Skąd wiemy ze to 111Au? Po tym co jest napisane na pudle czy po tym co jest napisane w spisie przetargowym? Ja mimo wszystko upieram się że to 111Ah.
15.05.2013 20:20 Offline fixall
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1683
HCP

Nie wiem Piotruś. Na tym wagonie była zamontowana tabliczka producenta:

http://wstaw.org/m/2013/05/15/tab-3.jpg

Rocznik 1985, nr. fabr (chyba 4414). Jedyne dwójki robione przez HCP w tym roczniku to 111Au.
15.05.2013 20:26 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
SU46-024
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 465
...

Coś tu mocno śmierdzi. HCP w 1984 roku produkowało już wagony z numerami fabrycznymi od 0178xx w górę, a numer 4414 ewidentnie pasuje do produkcji PaFaWagu z tego okresu. Co więcej w 1983 w HCP zaczęto produkować wagony z dachem ryflowanym, co ewidentnie wskazuje na producenta innego niż HCP. Ja byłbym bardzo ostrożny w ocenianiu czegoś po tabliczkach fabrycznych. Być może tutaj jest logo HCP jako podmiotu który opracował dokumentację konstrukcyjną 111Au, a montaż tego konkretnego egzemplarza odbył się w PFW. @fixall: mam dostęp do pewnych danych, zanim coś tu pisze sprawdzam to w dość wiarygodnym źródle.
15.05.2013 21:04 Offline SU46-024
SU46-024
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 465
...

Swoją drogą to numer fab. powinien być raczej 4407. Być może faktycznie popełniono gdzieś błąd i to jest 111Ah, jednak jestem pewny, że ten wagon nie wyjechał z HCP.
15.05.2013 21:16 Offline SU46-024
kilanziom
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 1683
...

Nie wiem czy to jest dobry trop Piotruś. Zaczynamy kwestionować najbardziej podstawowe źródła wiedzy. To już nie napis na pudle, ale jednak tabliczka znamionowa. Nie było w zwyczaju walić obcych tabliczek na wagony produkowane w innych zakładach. Nigdy nie spotkałem się z czymś podobnym (w żadnym kraju!). Jeżeli tabliczka jest 'obca' to może mieć to związek z naprawami. Musiałbym zapytać Andrzeja...

Ja w każdym razie trzymałbym się przynajmniej domyslnie pewnych ram. Nie kwestionowałbym tablic znamionowych i danych producenckich. Są wg. mnie bardziej wiarygodne niż dane przewoźników - mimo wszystko.

Trzeba z tym wagonem iśc do Andrzeja, może to jest jakaś celowa historia, której obecnie nie pamiętam. Może nawet mi o tym mówił...
15.05.2013 21:26 Offline kilanziom kilan1 at op.pl
SU46-024
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 465
...

Tabliczka jest elementem który może być wtórny, a różnica między dachem ryflowanym i nieryflowanym to bardzo poważna różnica konstrukcyjna, tego się nie od tak zmienić, o ile się da w ogóle, zresztą to i tak nie miało by jakiegokolwiek sensu. Dobrze wiesz jak wygląda sprawa z tabliczkami na lokomotywach. A generalnie często-gęsto wszelkie tabliczki są elementem wtórnym, dorabianym gdzieś w trakcie eksploatacji bo oryginał zaginął. W tym przypadku też inne dane (nie przewoźników) sugerują PaFaWag. Ja jeszcze poszperam, może coś ciekawego odkopię.
15.05.2013 21:40 Offline SU46-024
fixall
Użytkownik

Data: 31.03.2013
Komentarzy: 694
...

Na tym zdjęciu http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=9399 jest wyraźnie wagon 111Ah z tabliczką HCP. Widziałem tez inny taki wagon z pięknie wypiaskowaną tabliczką i nawet nabitym numerem 4415 chyba. Oczywiście wagon był 111Ah z ogrzewaniem nawiewnym.
Wagon 515120-71 056-8 st Gdynia też 111Ah z ogrzewaniem nawiewnym oznaczony jako 111As na pudle.
Przykładów jest sporo.
Albo powstała jakaś krótka seria wagonów 111Ah z ogrzewaniem nawiewnym albo klika egzemplarzy poddano modernizacji podczas której te ogrzewanie im dołożono.
Może to jedne z ostatnich wagonów 111Ah? Pamiętajcie że powstała krótka partia wagonów 111Ar z ogrzewaniem nawiewnym w Pafawagu . Może to były jakieś prototypy?
15.05.2013 22:00 Offline fixall
SU46-024
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 465
...

Na 99% to jest modernizacja, 111Ah nawiewu w oryginale nie posiadały (111Au zresztą też).
15.05.2013 22:03 Offline SU46-024
fixall
Użytkownik

Data: 31.03.2013
Komentarzy: 694
...

Naprawę mogły wykonać HCP i stąd tabliczka ale w każdym mi znanym przypadku montowana nie tam gdzie fabrycznie tylko tak jak na zdjęciu powyżej. Widziałem 3 takie wagony. Zbyt duży zbieg okoliczności.
15.05.2013 22:07 Offline fixall
SU46-024
Administratror

Data: 07.12.2010
Komentarzy: 465
...

Ten wagon miał NG+M w ZNTK Nowy Sącz. Przypuszczam, że tam dostał ta durnowatą tabliczkę, na która nabito tylko prawidłowe numery, Nowy Sącz był znany z robienia bałaganu w tabliczkach znamionowych.
16.05.2013 16:25 Offline SU46-024
fixall
Użytkownik

Data: 31.03.2013
Komentarzy: 694
111Ah ogrzewanie nawiewne

Póki co ustaliłem że istnieją(istniały) następujące wagony 111Ah z ogrzewaniem nawiewnym.
50 51 20-78 600-7 B10nou
50 51 20-78 610-6 B10nouz
50 51 20-78 616-3 B10nouz
51 51 20-71 039-4 Bdnu
51 51 20-71 044-4 B10nouz
51 51 20-71 046-9 B10nouz
51 51 20-71 047-7 B10nouz
51 51 20-71 054-3 B10nouz
51 51 20-71 056-8 B10nouz
15.11.2014 11:06 Offline fixall



Poprzednie zdjęcie:
51 51 20-71 025-3 B10nou  
 Następne zdjęcie:
51 51 20-71 039-4 Bdnu

 

c_r
c_bl c_b c_br